Hoe uw personeel bedwantsen kan opsporen en voorkomen
Hotels lopen een groter risico op bedwantsenplagen door de hoge omloop van gasten van over de hele wereld. Een bedwantsenplaag kan moeilijk te detecteren zijn totdat het te laat is en gasten al zijn gebeten. Bedwantsen zijn erg goed in zich verstoppen in de kleinste scheuren en kieren en kunnen lange tijd overleven zonder te eten. Daarom zijn ze moeilijk te zien. Als u echter uw schoonmaakpersoneel traint om goed op te letten en op de juiste plaatsen te kijken, kunnen ze een bedwantsenplaag herkennen.
Hoe moet u uw hotelpersoneel trainen om bedwantsenplagen te voorkomen
Schoonmaak- en onderhoudspersoneel moet regelmatig training krijgen van plaagdierbestrijdingsprofessionals, en nieuwe medewerkers moeten worden getraind als onderdeel van hun inwerkproces.
Enkele van de beste methodes om bedwantsenplagen te voorkomen zijn:
- Schoonmaakpersoneel moet het belang begrijpen van grondige reiniging. Het is de taak van hotel- en schoonmaakmanagers om ervoor te zorgen dat het personeel voldoende tijd krijgt om aan elke kamer te besteden.
- Beddengoed mag niet tussen kamers worden geroteerd zonder speciale voorzorgsmaatregelen en moet altijd worden gewassen op 60ºC of hoger.
- Verplaats nooit schoonmaakkarren van kamer naar kamer, omdat dit de verspreiding van bedwantsen bevordert.
- Onderhoudspersoneel moet speciale aandacht besteden aan scheuren en kieren en deze goed afdichten - inclusief kabelkanalen - om het moeilijker te maken voor bedwantsen om zich van de ene kamer naar de andere te verspreiden.
- Slecht uitgevoerde plaagdierbestrijding in één kamer kan het tegenovergestelde effect hebben en de verspreiding van plagen naar aangrenzende kamers bevorderen.
Hoe uw hotelpersoneel te trainen om ratten- en muizenplagen te detecteren en te voorkomen
Ratten en muizen leven graag in de buurt van mensen. Ze kunnen een groot probleem worden voor hotels en resorts die hen onbewust een constante voedselvoorziening bieden, zoals voedselresten, slecht opgeslagen voedsel en open vuilnisbakken. Knaagdieren zoeken warme en verborgen plekken die geschikte nestplaatsen en bescherming tegen roofdieren bieden, vaak in opslagruimtes en zolders. Ratten kunnen ernstige ziekten verspreiden en kunnen de reputatie van een hotel ernstig schaden. Daarom speelt uw hotelpersoneel een cruciale rol bij het voorkomen en vroegtijdig opsporen van signalen voordat het probleem groter wordt.
Rattensignalen opsporen
6 SIGNALEN VAN EEN RATTENPLAAG
Preventieve maatregelen in de keuken
Zorg ervoor dat uw hotelpersoneel:
✅ Voedsel opslaat in luchtdichte containers en geen etensresten 's nachts laat staan. Gooi etensresten altijd weg in de GFT-bak en niet in het toilet of de gootsteen. Rioleringssystemen met etensresten zijn een paradijs voor ratten.
✅ Vuilniszakken gesloten houdt en gebruik maakt van bakken met deksels, of ze opslaat op plaatsen waar het moeilijk of onmogelijk is voor ratten om toegang te krijgen. Organiseer opslagruimtes door items van de vloer te houden en gebruik te maken van knaagdierbestendige containers. Ratten nestelen of verstoppen zich minder snel in opgeruimde ruimtes.
Wat te doen als u tekenen van knaagdieren in uw hotel ziet
Ratten en muizen zijn zeer intelligente dieren die snel leren om vallen te vermijden en gewend raken aan afweermiddelen zoals sterke geuren en ultrasoon geluid.
Ze kunnen zelfs resistent worden tegen bepaalde rattengiffen, en in ieder geval is gif niet de meest aanbevolen methode om een knaagdierenplaag te bestrijden, omdat het gevaarlijk kan zijn voor gasten, medewerkers, niet-doeldieren en het milieu.
Bovendien is het gebruik van chemische middelen door niet-professionals verboden in de EU. Om met rattengif om te gaan, moet de plaagdierbestrijder gecertificeerd zijn.
Handel snel voordat de knaagdierenpopulatie groeit. Moderne plaagdierbestrijders gebruiken digitale monitors die een waarschuwing sturen zodra er plaagdieractiviteit is, zodat het probleem kan worden opgelost voordat het echt ontstaat. Uw plaagdierbestrijder moet een monitoringssysteem hebben - fysiek of digitaal - om plagen te voorkomen en in te grijpen bij de eerste tekenen van plaagdieractiviteit.
Kakkerlaksignalen
Train uw personeel om de volgende signalen snel te herkennen:
Uitwerpselen: Ze lijken op peper- of koffiekorrels. Kakkerlakken laten donkere vlekken achter langs muren, deuren en vloeren.
Afgeworpen huiden: Tijdens het vervellen scheidt een kakkerlak eerst zijn exoskelet van zijn lichaam en komt er dan uit. Het exoskelet blijft dan achter en ziet eruit als een schaal of afgeworpen huid. Afgeworpen huiden van kakkerlakken lijken op bruine, lege schalen van de levende kakkerlak.
Geur: Kakkerlakken hebben geen uitgesproken geur, maar ze kunnen een onaangename geur afgeven wanneer ze in grote aantallen aanwezig zijn of wanneer ze worden verstoord. De geur wordt vaak omschreven als muf of olieachtig en kan behoorlijk sterk zijn. Sommige mensen hebben ook een ziekelijk-zoete geur gerapporteerd die wordt geassocieerd met kakkerlakken.
Eipakketjes: Ze zijn klein, bruin en ovaalvormig. Ze kunnen worden gevonden in de buurt van hun schuilplaatsen en zijn een teken dat er broedende volwassen kakkerlakken in de buurt zijn.
Knaagsporen: Kakkerlakken hebben kaken. Ze kunnen sporen achterlaten op het organisch materiaal waarop ze zich voeden, zoals etensresten, zeep, boeken, hout of eigenlijk alles van organische oorsprong.
Train uw hotelpersoneel om vliegen, muggen en andere vliegende insecten te voorkomen
Vliegende insecten zijn erg vervelend voor gasten en kunnen zelfs ziektes verspreiden wanneer ze bijten. Er zijn verschillende stappen die u kunt nemen in uw hotel om het aantal muggen en vliegen te verminderen en zo de kans te verkleinen dat ze uw bedrijf tot last zijn. Zorg ervoor dat uw hotelpersoneel getraind is om deze maatregelen te volgen:
- Leeg en reinig waterreservoirs die niet in gebruik zijn: Vliegende insecten worden aangetrokken door zwembaden, buizen, fonteinen, enz. omdat hun larven in water groeien. Daarom moet elk waterreservoir dat niet in gebruik is, worden geleegd en gereinigd.
- Klimaat gecontroleerde interieurs: Houd deuren en ramen gesloten en gebruik airconditioning binnenshuis om te voorkomen dat insecten het gebouw binnenkomen.
- Plaats ventilatoren binnenshuis, op patio's en in eetruimtes buiten: Muggen, wespen en vliegen zijn zwakke vliegers, en een ventilator die door de ruimte blaast, helpt uw buitenruimtes te beschermen tegen hen.
- Feromoonvallen: De effectiviteit van licht feromoonvallen is opmerkelijk en hun voordelen ten opzichte van insectenlichtvallen zijn onmiskenbaar. De vallen moeten een beetje verder weg worden geplaatst van waar gasten zullen zitten, om de kans te verkleinen dat insecten hen bijten voordat ze door de vallen worden aangetrokken.
- Krijg professionele behandeling: Regelmatige behandelingen door een professionele plaagdierbestrijder zorgen ervoor dat muggen en vliegen uw bedrijf niet besmetten. Bij Anticimex hebben we een innovatieve methode ontwikkeld om invasieve muggen - zoals de tijgermug - te bestrijden en we zien uitstekende resultaten. We gebruiken een duurzame, op veiligheid gerichte aanpak die het gebruik van schadelijke pesticiden minimaliseert.